Faq om sång, sångrösten, sånglektioner med mer

Sångdoktorn svarar

Här nedan kan du läsa frågor som andra ställt till Sångdoktorn och läsa svaren. Under pseudonymen Sångdoktorn svarar Daniel Zangger Borch, Sveriges enda doktor i populärmusik, om inget annat anges. Klicka på frågorna så fälls både frågan och svaret ut.

Maria Norlén -- fredag, 27 juni 2008, 20:34

Hej igen! Jag vet att ni har semester nu, men jag tyckte inte jag fick svar på alla mina frågor, skulle önska lite kompletteringar! Dessa kan jag gott vänta på till i höst... Jag kanske skulle försöka begränsa mig själv först när det gäller frågorna! Jag sjunger enbart klassiskt, i en oratoriekör, så det är f.a. benämningarna inom klassisk sång jag är intresserad av. 1. En klassiskt skolad sopran som sjunger "rätt" sjunger alltså alltid med HUVUDKLANG? 2. Gäller detta även altar? 3. Är det min BRÖSTKLANG jag börjar använda när jag når ner till "g" i "lilla oktaven" och skarvar över till en rå, grov klang? 4. Om en klassiskt inriktad sångpedagog skulle klassificera vanliga popsångerskor, tex Charlotte Perelli, Sanna Nielsen, bedöms de sjunga med bröstklang? Hela tiden? 5. Om man bortser från den roll de sjunger, hur kan man rent röstmässigt beskriva skillnaden mellan en lyrisk och en dramatisk sopran?

Tacksam för ännu ett försök till svar...! mvh MN

Svar: Mer klangfrågor...

Sångdoktorn -- tisdag, 30 september 2008, 09:59

Hej. Eftersom min specialitét är sång inom populärmusikgenrerna så tvekar jag lite inför de frågor som rör klassisk sång. Men det register som vanligen används som utgångspunkt i populärmusiksång är bröstregistret. En sopran sjunger förmodligen mestadels i falsettregistret, ibland uppblandat med en sorts mixregister. Altar hamnar nog tidvis i sitt bröstregister på låga toner. Skillnaden på en dramatik och en lyrisk sopran ligger nog främst i hur "lätt" sopranen sjunger, lyriskt är alltså en "lättare" sopranvariant än dramatisk. MEN som sagt, jag är främst inriktad på röstens funktion inom populärmusikgenrerna.

Maria Norlén -- fredag, 6 juni 2008, 15:35

Jag tänkte att jag någon gång i mitt liv skulle få en uttömmande förklaring till de olika benämningarna på röstlägen (om det ens är rätt ord) , har sjungit i kör i många år, tagit sånglektioner, frågat körledare, sångpedagoger mfl men aldrig fått någon riktig klarhet. Är själv sopran. När jag kommer ned till ungefär g i "lilla oktaven" eller vad det heter (den under den vanliga ettstrukna) måste jag byta läge i rösten för att få fram tonen, och låter då som en gammal oxe, vilketundviks. Uppåt har jag ingen så'n "skarv". Kommer i övningar upp till trestrukna e men i sång sällan högre än tvåstrukna a. Mina frågor: -vad är huvudklang? -vad är bröstklang? -vad är lågregister, fullregister, bröstregister, mellanregister, huvudregister etc etc? -är det sant att skolade kvinnliga operasångare alltid "ska" sjunga med huvudklang (vad det nu är...)? Även altar? Att det är "det rätta"? -är det sant att vanliga sångare (tex pop-) alltid sjunger med bröstklang (vad det nu är...) -vad sjunger män med för "klang"? -hur vet man vad man egentligen är, alt, mezzo, vanlig sopran? Kan man sjunga upp för nå'n riktig expert som säger var man platsar? -är man född till sin stämma (stämbandslängd?) eller är det hur man vant sig/föredrar att sjunga? -mezzosopraner inom opera kommer ju ofta väldigt högt, är de mezzosopraner och inte sopraner för att de har vackraste klangen lite djupare? -om man bortser från vilken typ av roll de sjunger, vad är egentligen skillnaden rent röstmässigt mellan en lyrisk och en dramatisk sopran?

Så där ja, nu vill jag ha valuta för medlemsavgiften, och samtidigt ställa en konstig fråga-varför tycker jag, och många med mig, att man sjunger extra bra när man har en lätt förkylning? Tack på förhand!

Svar: Alla dessa "klanger"...

Sångdoktorn -- torsdag, 26 juni 2008, 17:07

Hej Maria! Jag kan förstå din terminologiförvirring. Lite kort kan man säga att det finns vedertagna termer som är gemensamma för alla röstprofessionella yrkesgrupper — sen finns det termer som enskilda sångpedagoger använder sig av — dessutom skiljer det åt beroende av vilken genre man sjunger. Bröstregister, falsettregister och knarr-register är termer som de flesta godkänner. Huvudklang och bröstklang är det mera använt i den klassiska sångens tradition. Jag använder mig av de först nämnda. Huvudregister är detsamma som falsettregister, huvudklang är en fyllig sluten falsett-ton, använt av klassiskt skolade sångerskor, mellanregister är det område mittemellan bröst-, och falsettregister, där det är svårt att avgöra vilket som råder. Män sjunger mestadels i sitt bröstregister men använder sig även av falsettregistret som helhet eller som effekt. Benämningar som sopran, alt, tenor osv. är användbart och kutym för röstkategoriseringen av klassiskt skolade sångare men används inte inom populärmusiksången. Vilken kategori du tillhör kan en sångpedagog lätt ta reda på, men det är inte så viktigt om du vill sjunga populärmusik, där är den personliga karaktären i rösten det man fokuserar mest på, även om det förstås är viktigt att kategorisera om man ska stämsätta och/eller sjunga i kör. Att du sjunger bra just innan en förkylning beror på att stämbandsslemhinnan är en aning uppsvälld och väloljad och då kan det ibland vara lättare att få stämbanden att vibrera.

johannahelena -- fredag, 28 mars 2008, 09:25

Hej igen!

Tänkte passa på att fråga en till fråga... Jag har problem med låsningar i käken o spänningar där. Det hörs på inspelningar och jag har fått detta påtalat ofta av sångpedagog men jag får inte loss den, bara ibland men så vips är jag tillbaka. Det känns så frustrerande, jag har verkligen försökt jobba med detta men fattar inte hur det ska bli bättre. Har du några konkreta tips och övningar som skulle kunna hjälpa.

Tack Johannahelean

Svar: käkens låsning och spänningar

Sångdoktorn -- måndag, 31 mars 2008, 12:18

Hej. Käkspänningar är väldigt vanligt och som sångare är det viktigt att vi får bort dessa spänningar. Du behöver massera dina stora käkmuskler och dessutom öva dig i att inte spänna käken när du sjunger. Övningar för detta finns i "Stora Sångguiden" som du kan beställa här på sajten. Vad gäller låsning av käken så kan detta inträffa vid överdriven käköppning och verkar vara individuellt hur ofta detta inträffar. Observera när det inträffar och försök att undvik de situationer då du vet att risken för låsning är stor, exempelvis överdrivet stor käköppning på höga toner i bröstregister.

Att inte "bottna"

johannahelena -- söndag, 23 mars 2008, 22:12

Hej! Jag har jobbat en tid med låtar som ligger i ett högre tonläge, andra tonarter än jag vanligtvis väljer att sjunga i, dels för att hitta en mildare, mjukare ton, ett annat sound och ett avslappnat sätt att sjunga "där uppe". Tycker mig ha utvecklats, men nu, de sista veckorna när jag har sjungt, gnolat i det övre registret väldigt mycket och skulle sjunga i mellan och i det lägre bekväma ( Jag är naturligt låg) känns det som om jag tappat bort naturligheten i det lägre registret...typ...det känns som om jag är riktigt rösttrött, när jag försöker gå ner är det inte avslappnat utan ansträngt (har haft några förkylningar på raken o inte tagit någon röstvila) Har svårt att beskriva men sänder ändå iväg min fråga.

Johannahelena

Svar: Att inte "bottna"

Sångdoktorn -- måndag, 31 mars 2008, 12:14

Hej! Att få ihop sin sångteknik så att du behärskar såväl låga toner som höga kräver mycket träning. Om du mestadels har övat i ett högt läge en tid, är det inte konstigt om det blir svårt att hitta tekniken för ditt låga tonläge. Jag rekommenderar att du alltid övar såväl lågt som högt för att inte "tappa" teknik istället för att fixera dig vid ett högt tonläge.

Röstomfång.

Maria -- söndag, 6 januari 2008, 17:15

Mitt röstomfång i bröstregistret är endast en oktav, vilket känns väldigt lite, medan om jag använder falsettregistret har ett omfång på tre oktaver. Jag undrar varför bröstregistret är så begränsat? Det verkar inte "normalt". Jag brukar roa mig med att sjunga till "Singstar" och bl a låten "Too lost in you" med Sugababes, men klarar inte av de allra högsta tonerna i refrängen, trots att låten har en låg tonart. Jag tror någon sa till mig en gång att jag har en altröst, men jag tycker ändå att jag borde klara den låten. Jag undrar om det är något "fel" på min röst, eller om det är ett teknik-fel?

Svar: Röstomfång.

Sångdoktorn -- tisdag, 4 mars 2008, 11:33

Hej! Ditt omfång bestäms av dina stämbands längd, tjocklek och elasticitet. Ett "onaturligt" litet omfång tror jag inte du har, det låter mer som att du behöver hjälp av en sångpedagog att rent tekniskt jämna ut dina register och därmed hitta sätt att sjunga på som utökar ditt omfång.

Brett Manning

magda -- söndag, 21 oktober 2007, 00:39

Hej Daniel! Jag undrar om du känner till "Brett Mannings success singing program"? Jag tror att hela paketet innehåller 12 cd skivor, en utförlig instruktionsbok samt en dvd. Brett hyser en sådan stor tilltro till detta program att han är beredd att ge alla pengar tillbaka upp till sex månader efter man köpt det. Det kostar väl en si så där 1400:- - vet du något om Bretts teknik och material? Vad tycker du i så fall om hans sång-program? Jag är mkt nyfiken över ditt svar! MVH Magda

Svar: Brett Manning

Sångdoktorn -- onsdag, 31 oktober 2007, 17:24

Hej. Jag känner till Brett Manning, vi är med i samma "voicecouncil". Jag vet att han arbetar med en metod som Seth Riggs har skapat som heter "Speech level singing" och grunden är idén att man ska hålla ett lågt struphuvud och hitta en skonsam "mixröst". Jag tror att det är få som väljer allt strul med att skicka tillbaka ett sådant paket, så det är ganska lätt att lova att man får pengarna tillbaka. Du får själv ta beslut men jag tycker inte att du ska behöva 12 CD skivor när du bara behöver EN bok! nämligen "Stora sångguiden" 🙂 lycka till!

Teknik kontra Ärftlighet

Martin -- fredag, 13 april 2007, 13:17

En sak som jag alltid har funderat på vilken av faktorerna som har störst betydelse för att bli en bra sångare. Kan en person med rätta tekniken komma långt eller är arvsanlagen som ett bra stämband och ansatsrörav av större betydelse. Dessutom undrar jag om det är försent vid 30 årsåldern att börja med sång på en mer professionel plan?

Svar: Teknik kontra Ärftlighet

Sångdoktorn -- tisdag, 29 maj 2007, 10:12

De flesta av oss har tillräckliga resurser i stämband och ansatsrör för att kunna bli bra sångare. En tilltalande klang, musikalitet och god teknik är definitivt det som avgör hur bra du sjunger. För vissa fungerrar rösten ända upp i 60-70 års åldern, så 30 års åldern är inte försent att börja sjunga i rock-, pop-, eller soulgenrerna, och även ha proffsambitioner.

Hes

Monica Christoffersson -- torsdag, 25 januari 2007, 09:14

Hej! Om man har blivit rösttrött efter många rep etc. och har ett framträdande på kvällen, är det bättre att vara helt tyst på dagen eller ska man "hålla" igång rösten genom att prata avslappnat m.m? Mvh Monica

Svar: Hes

Sångdoktorn -- måndag, 9 april 2007, 19:30

Det är förstås inbdividuellt men om du har överansträngt rösten behöver den vila. Så att prata så lite som möjligt är en god idé. Du behöver däremot en extra mjuk och lång uppsjungning efter den långa röstvilan.

Relativt gehör

Micke -- torsdag, 5 april 2007, 11:28

Hej, när jag sjunger håller jag tonen ganska bra, men helt plötsligt hör jag själv att jag byter tonart inom sången och fortsätter i den nya tonarten. Jag hör alltså själv att jag byter tonart, men har svårt att hitta den ursprungliga. Däremot prickar jag rätt toner i förhållande till dit jag hoppade. Betyder det att mitt gehör är "relativt?" Kan man träna upp detta på något sätt?

Svar: Relativt gehör

Sångdoktorn -- måndag, 9 april 2007, 19:27

Termen relativt gehör, används mer som synonymt med att man kan definiera olika tonhöjder om man får en referenston att utgå ifrån. Det som du beskriver handlar mer om sångvana och det går att träna upp genom att noggrant definiera och fokusera på de toner som leder till att du "tappar" tonart. Genom att exempelvis spela fortsättningen på melodin på piano tillsammans med din sång och sedan steg för steg ta bort "melodistödet" i pianot allt eftersom du blir mera tonsäker.

för mkt saliv..

Monica Christoffersson -- tisdag, 6 mars 2007, 16:21

Hej! En elev till mig kom till mig och berättade att han sen målbrottet har haft stora problem med för mkt saliv vid nervositet. Han är så pass besvärad av detta att han måste välja material där det finns utrymme att svälja..muntorrhet har jag stött på men detta är för mig en okänd problematik. Så jag tänkte om du har stött på detta och iså fall vad rådde du den personen? Är det ett anatomiskt problem eller rent psykiskt kanske? Finns det ngn övning man kan tillämpa tycker du? Tacksam för svar Mvh Monica Christoffersson

Svar: för mkt saliv..

Sångdoktorn -- måndag, 9 april 2007, 19:20

Det är som du säger ovanligt med ökad salivproduktion vid nervositet, det är mera vanligt att man blir torr i munnen. Om salivtillskottet är isolerat till stunder av nervositet är det troligen psykiskt och jag skulle hellre välja att fokusera på att bearbeta nervositeten än symptomet som i detta fallet är extrem salivproduktion. Lycka till!

Komplett Sångteknik

Andreas -- torsdag, 9 november 2006, 02:22

Danska röstforskaren Cathrine Sadolin har efter 15 års forskning upptäckt ett hittills okänt underliggande system för röstens användning. Snabba resultat uppnås då tekniken är konkret och verkar omedelbart. Enligt henne är det möjligt för alla att sjunga och att så kallade "tondöva" inte existerar. Funkar för alla typer av sång från Metall till klassiskt. Och min fråga är om det verkligen är möjligt? De recensioner jag läst om studien är bara positiva. Är det nått att satsa på?

Svar: Komplett Sångteknik

Sångdoktorn -- torsdag, 16 november 2006, 13:01

Känner väl till Catrine och hennes upplägg. Först av allt så är hennes metoder INTE vetenskapligt belagda. Hon är INTE röstforskare utan har EXPERIMENTERAT och dragit slutsatser utifrån det. Jag tycker personligen att delar av hennes metoder är klart tveksamma och de har inte vunnit någon större respekt i etablerade röstkretsar. Det säger sig självt att ALLA inte kan göra ALLTING med sin röst. Vi ser olika ut i rösten och har förstås inte samma utgångsläge. Det finns säkert de som har haft nytta av Catrines metodik men sättet man presenterar Catrine på (som forskare) känns tveksam. Hennes video "Rough, ready and able" finns förresten recenserad här på sajten.